AMG Historie

Begyndelsen.

For mere end 45 år siden blev en ekstraordinær passion for motorsport starten på en unik historie.

A som i ”Aufrecht”, M som i ”Melcher”, G som i ”Großaspach” – navnene bag de tre bogstaver var udgangspunktet i den hurtige udvikling fra et tomands foretagende til et verdenskendt varemærke.

Historien startede i 60´erne da to unge ingeniører, Hans Werner Aufrecht og Erhard Melcher arbejdede på 300 SE racing motoren i udviklingsafdelingen hos Mercedes-Benz i Untertürkheim, indtil beslutning om al stop for motorsportsaktiviteter blev en realitet hos producenten.  Automobilsport kostede på den tid adskillige kørere og tilskuere livet hver eneste sæson, og allerede i midten af 50´erne havde Mercedes-Benz trukket sig ud af datidens Formel 1.  Siden da havde man været involveret i blandt andet en amerikansk løbsserie.

Men Aufrecht´s og Melcher´s hjerter bankede dog stadig for motorsport, så de bestemte sig for at fortsætte udviklingen af motoren i deres fritid hjemme hos Aufrecht i Großaspach.  I 1965 stillede en kollega hos Mercedes-Benz, Manfred Schiek, op i det tyske standardvognsmesterskab med en 300 SE motor udviklet af Aufrecht og Melcher – og den vandt 10 gange.  Schiek´s triumf var baseret på Aufrecht´s og Melcher´s ry som eksperter i vedholdende udvikling af ydelse på Mercedes-Benz motorer.

Men et gode ry var ikke nok for Aufrecht.  Hans vision var at tilbyde gadebiler bygget efter den succesfulde banebil.  Sidst i 1966 forlod han Mercedes-Benz og overtalte Melcher, der var den geniale tekniker, at træde ind i et delt firma.  1. juli 1967 stiftede de firmaet med det mundrette navn ”Aufrecht Melcher Großaspach Ingenieurbüro, Konstruktion und Versuch zur Entwicklung von Rennmotoren“.  Hovedkvarteret var en tidligere mølle i nabobyen Burgstall.  Meget hurtigt blev de motorer, der blev modificeret der, et ”must“ for private racing teams.

Den første milepæl i racing blev sat i 1971 ved 24 timers løbet på belgiske Spa.  En AMG Mercedes 300 SE blev klassement-vinder, og bilen blev nummer 2 totalt.  En tung luksus-sedan, der hånligt af konkurrenterne havde fået øgenavnet ”den røde so”, mod datidens fabriksracerbiler som eks. Ford Capri skabte en sensation, og navnet AMG spredtes over hele verden.

Vækst på fortæffelighed

Fra 70´erne til 90´erne voksede AMG på deres gode rygte om high performance køretøjer.

Gennem årene voksede AMG, mens de udstyrede Mercedes-Benz modeller med performance teknologi. I de tidlige 70´ere udviklede sig et nyt begreb ”Customisering”.  ”Umuligt” blev et fremmedord hos AMG teamet, hvilket det stadig er den dag i dag.  Det attraktive og lukrative forretningsområde tillod firmaet at vokse til et mellemstort firma med stadig flere nye kunder.  I 1976 flyttede firmaet sammen med ca. et dusin medarbejdere til et nybygget værksted med kontorfaciliteter i byen Affalterbach.

AMG blev i 1984 producent takket være en opfindelse: Melcher udviklede et uafhængigt topstykke med 4 ventiler pr. cylinder.  I 1986 implementerede AMG en 5-liters V8 motor i en E-klasse Coupé, som blev verdenskendt under det amerikanske øgenavn ”The Hammer”, der i dag stadig er synonymet med AMG i USA.  Sidst i 80´erne indledte AMG et officielt racing partnerskab med Daimler-Benz.  Highlightet i denne periode var succes´en med 190´eren. Racerbilen AMG deltog i DTM med støtte fra fabrikken og vandt 50 DTM løb mellem 1988 og 1993.

En del af familien.

En af de absolutte milepæle i AMG´s historie blev sat i 1990 med underskriften på samarbejdsaftalen med Daimler-Benz AG.  Efterspørgsel og anerkendelse fik et enormt løft, da AMG produkter nu kunne sælges og vedligeholdes gennem Mercedes-Benz´s verdensomspændende netværk af egne salgs- og servicepunkter samt øvrige forhandlere.  Yderligere vækst førte til åbningen af en 3. fabriksbygning og en forøgelse af medarbejderstaben til 400 ansatte.  I 1993 lancerede man således det første fælles udviklede køretøj som et resultat af samarbejdet: Mercedes-Benz C 36 AMG.

Samme år blev AMG registreret som et varemærke.

Den 1. januar 1999 solgte Hans Werner Aufrecht aktiemajoriteten i det stadigt voksende firma til det daværende DaimlerChrysler AG.

Motorsportsafdelingen blev nu flyttet til Hans Werner Aufrecht´s eget nye firma HWA GmbH, i dag kendt som HWA AG, der ligger som nabo til Mercedes-AMG i Affalterbach.  Her arbejder ca. 200 medarbejdere sammen med Mercedes-Benz Motorsport i et fælles langtids-engagement i DTM.  Hos HWA AG udvikler man ligeledes motorsportsmodellerne SLS-AMG GT3, CLA 45 Racing samt ”Track Day” bilerne med betegnelsen ”Black Series” fra AMG.

Den 1. januar 2005 overtog DaimlerChrysler AG 100% af aktierne.  De bevirkede det nu etablerede Mercedes-AMG GmbH kunne nyde yderligere fordel af ejerskabets ressourcer og globale anseelse.

AMG i dag.

More power. More handling dynamics. More Style. More engineering. More AMG

AMG´s professionalisme er defineret ved dets fortsatte jagt på performance, præcision og effektivitet.  Hver AMG model skal levere høj ydelse, exceptionel køredynamik og ultimativ kvalitet ned til mindste detalje.  Som et led i ”AMG Performance 50” strategien skal alle nye AMG modeller være markedsførende med hensyn til lavt brændstofforbrug og lave udstødningsemissioner.  Mange AMG køretøjer nyder i dag status af at være ”best in class”, når man taler om forbrug, udledning samt maksimum ydelse og effekt.  Derfor er AMG designere og ingeniører også repræsenteret helt fra projektstart, når en ny Mercedes-Benz model skal konstruereres.  Kun på denne måde kan man sikre, at den senere AMG version af køretøjet bliver en fuld integration og ikke en ombygget standardmodel.

På fabrikken i Affalterbach beskæftiges nu mere end 1100 medarbejder, deraf ca. 900 ingeniører, hvor kerneforretningen er design, konstruktion, udvikling og test af alle AMG specifikke komponenter, aggregater og modeller.  Alle AMG V8- og V12 motorer håndbygges og testes her efter princippet ”One Man, One Engine”.  I AMG Performance Studio arbejder specialister og designere med grænseløse specialløsninger både hvad angår interiør og eksteriør på AMG biler og efter den enkelte kundes helt særlige ønsker.  I Affalterbach har også AMG Driving Academy hovedkvarter, hvor vi tilbyder en lang række oplevelsesture samt en gradueret køreruddannelse startende med basis træning helt op til licenskrævende deltagelse i SLS-AMG GT3 Competition.  I vintermånederne afholdes kurser i sne- og iskørsel i Arjeplog, Sverige.

AMG modelprogrammet er nu ikke kun større og mere varieret end nogensinde før, men også ”skræddersyet” efter de mange særlige ønsker og krav fra vores kunder.  Modelrækken omfatter pt. mere end 20 forskellige modeller med ydelser fra 265KW ( 360 HK ) til 552KW ( 751 HK ).  Varianterne omfatter sedan, stationcar, coupé, SUV, roadster og Mercedes-AMG´s første selvstændige egenudvikling: SLS-AMG.  Hver AMG model er et all round high performance køretøj, som imponerer med dets enestående kraft, særskilte motor-og udstødningslyd samt perfekt dynamik.  Tilsammen en fantastisk køreoplevelse.  Den legendariske eksklusivitet er standard ligesom som den udsøgte kvalitet og det præcise håndværk.  Kort sagt:  Alle AMG modeller virkeliggør niveauet af ingeniørkunst og kompromisløst håndværk, som er typisk for mærket.

AMG startede som et racingteam, og er i dag stadig et racingteam.

Engagementet i motorsport udgør Formel 1, DTM og kunde-motorsportsprogrammer.  Med rødderne solidt plantet i motorsport har AMG været hjemme på racerbaner i årtier.  Dette alt fra  AMG´s position som det mest succesfulde team i DTM historien til dets deltagelse i motorsportsprogrammer på højeste niveau med SLS-AMG GT3.  Med 26 sejre og vinder af FIA´s GT3 europæiske mesterskab var det den mest succesfulde debutant-model i 2011 sæsonen.  Siden introduktionen har den hjemtaget over 100 løbssejre med mesterskabstitler i bl.a. ADAC GT Masters og FIA GT1 verdensmesterskab.  Specielt i langdistanceløb har SLS-AMG GT3 vist sin styrke og har i 2013 vundet de 4 klassiske ”Grand Slam” løb i træk, 12-timers løbet i Bathurst samt 24-timers løbene i Dubai, på Nürburgring og Spa Francorchamps.  I dag deltager SLS-AMG GT3 i 22 forskellige løbsserier på 5 kontinenter verden over.

I 2014 udvider AMG dets kunde-motorsportsaktiviteter og udbyder også her til private teams den ny ”CLA 45 AMG Racing Series” til brug i nationale og internationale motorsportsserier.

Siden Formel 1 sæsonen 2011 har AMG og været repræsenteret i form af werksteamet ”Mercedes AMG Petronas Formula One Team” med hovedkvarter i Brackley, UK og motorleverandøren ”Mercedes AMG High Performance Powertrains”, der har fabrik i Brixworth, UK.

Siden 1996 sæsonen har AMG forsynet løbsserien med både Formel 1 Safety Car og Medical Car.